Run Flat

W trosce o bezpieczeństwo i wygodę podróżujących co raz więcej producentów samochodów montuje na pierwsze wyposażenie opony pozwalające na jazdę bez powietrza.

Opona Run Flat(RTF) została zaprojektowana aby zapewnić pełną kontrolę nawet po jej defekcie. Nawet z poważnym uszkodzeniem opona RTF zapewni bezpieczną i ciągłą jazdę. Przy zachowaniu określonej prędkości oraz na określonym dystansie (zazwyczaj 80 km/h do 80 km) kierowca może dokończyć podróż lub udać się do najbliższej wykwalifikowanej stacji obsługi.

Klucz technologii RTF leży w unikatowej konstrukcji. W porównaniu do standardowej opony RTF ma grubszą ścianę boczną wykonaną z gumy odpornej na wysoką temperaturę oraz większą i wytrzymalszą drutówkę, aby zapobiec ruchom stopki na feldze. To wszystko po to aby opona nie ugięła się pod ciężarem. Każda opona RTF musi posiadać system monitorujący. Sercem systemu monitorującego są czujniki ciśnienia ostrzegające kierowcę o ubytkach powietrza lub defekcie.

W technologii RFT istnieją dwa rodzaje systemów przenoszenia obciążeń w razie spadku ciśnienia powietrza w oponie:

  • Opona samonośna posiadająca grubą ścianę boczną wykonaną z gumy odpornej na wysoką temperaturę( przegrzanie) oraz większą i wytrzymalszą drutówkę, aby zapobiec ruchom stopki na obręczy.
  • Opona wyposażona w pierścień nośny (Bridgestone Support Ring), który w razie utraty powietrza utrzymuje ciężar pojazdu i umożliwia kontynuację jazdy.

Porównanie opony run flat i opony tradycyjnej:

 

Opona Run Flat

 

Najnowsza opona RFT funkcjonuje jak sprężyna pochłaniająca wstrząsy między pojazdem a nawierzchnią, dzięki czemu zapewnia komfort jazdy jak na tradycyjnych oponach. Nowa technologia pozwala na produkcję opon RFT w szerokiej gamie rozmiarów, łącznie z rozmiarami, które były wcześniej trudne do opracowania.

Produkcja ogumienia w technologii Run Flat rośnie nieprzerwanie od 1999 roku. Wówczas to producenci samochodów zaczęli wdrażać specyfikację Run Flat dla coraz większej grupy pojazdów.